Jak dla AliExpress wypadł okres przedświątecznych zakupów? Czy Polacy w związku z drugim lockdownem jeszcze bardziej przenieśli się jako klienci do internetu?
Na okres przedświąteczny historycznie przypada nasz szczyt zakupowy, ponieważ takie dni jak 11 listopada, czyli Dzień Singla, Czarny Piątek i Boże Narodzenie dostarczają naszym klientom najlepsze ceny w roku. Rok 2020 był wyjątkowy pod względem skali, ponieważ lockdown rzeczywiście przyciągnął więcej klientów do kupowania online. Tym samym Polska potwierdziła, że jest dla nas rynkiem numer trzy globalnie pod względem liczby kupujących, którzy uczestniczą w danym okresie zakupowym.
Ile paczek z zakupami z AliExpress zostało dostarczonych do Polski w 2020 roku i jaka była łączna wartość zamówień? Jak to wygląda z zestawieniu z wcześniejszymi latami i jakie są założenia na 2021 rok?
Choć nie mogę zdradzić konkretnej liczby dostaw oraz wartości zamówień, mogę powiedzieć, że wzrosty w Polsce podczas niektórych z ostatnich tygodni były trzycyfrowe. Spodziewamy się kontynuacji takiego tempa rozwoju w nadchodzącym okresie, gdy przyswajanie handlu online oraz przyswajanie AliExpress będą w Polsce postępować.
Jakiego wzrostu rynku e-grocery oraz e-commerce spodziewa się firma w 2021 r., także w Polsce? Jak wypadł pod tym względem rok ubiegły?
W minionym roku cały rynek rósł znacznie szybciej niż wcześniej prognozowano, w wyniku rosnącej liczby klientów kupujących online oraz zwiększonej częstotliwości zakupów. Z danych firmy Gemius wynika, że wzrost rynku e-commerce mógł wynieść nawet 27 proc., dzięki czemu udział handlu online w całości sprzedaży detalicznej po raz pierwszy przekroczył 10 proc.
Jednocześnie widzieliśmy kontynuację inwestycji ze strony platform takich jak nasza, jak również naszych dostawców logistyki typu InPost, Poczta Polska i DHL. Te inwestycje miały na celu podtrzymanie poziomu usługi w sytuacji wzrostu. Jesteśmy wdzięczni naszym partnerom za wspieranie nas w tym czasie.
W jaki sposób firma chce sobie poradzić z rwącymi się łańcuchami dostaw? Jak wygląda pomysł AliExpress i Alibaby na budowę sieci dystrybucyjnej w Europie?
W minionym roku nasz łańcuch dostaw był szybko udoskonalany i podobnie będzie w roku 2021. Od kwietnia zamierzamy oferować dwupoziomową uługę dla naszych polskich klientów, czyli będziemy kontynuować 3-dniowe dostawy z lokalnych magazynów w Polsce (chodzi o magazyny innych firm, z którymi współpracuje AliExpress – red.), jak również wprowadzimy gwarancję 15-dniowych dostaw zamówień transgranicznych z Chin. Obie opcje będą wyraźnie oznaczone na naszej platformie. Osoby lojalne wobec naszej naszej platformy od jakiegoś czasu zauważą, że to olbrzymia poprawa w zakresie doświadczeń z dostawą. Ta sprawa to nas priorytet, który zapewni dużą satysfakcję klientom.
Jakie czynniki będą kluczowe w przypadku rozwoju sektora e-commerce w najbliższych miesiącach i latach?
Koniec końców e-commerce sprowadza się do asortymentu, stosunku ceny do jakości oraz poziomu obsługi. My jako platforma globalna mamy przewagę w każdym z tych obszarów. Wyobrażam sobie scenariusz, w którym za kilka lat AliExpress połączy produkty z nabywcami z wszystkich kluczowych dla nas rynków na świecie. Jeśli chodzi o dostarczanie odpowiedniej jakości w konkretniej cenie, AliExpress będzie kontynuować podkreślanie swojej przewagi w tym obszarze, ale jednocześnie połączymy to z ulepszoną usługą dotyczącą 3-dniowych i 15-dniowych dostaw, o której już wspomniałem. Z tej perspektywy nadal będziemy mieć mocną ofertę, niezależnie od tego, z kim przyjdzie nam konkurować i na którym rynku.
Czy Alibaba wygra w Polsce z Allegro i z Amazonem? Jeśli tak, to w jaki sposób i dzięki jakim atutom?
Z naszej perspektywy konkurencja jest czymś, co sprawia że jesteśmy silniejsi. Pomaga nam we wspólnym rozwijaniu rynku rozumianego jako całość. Od 2017 r., gdy weszliśmy do Polski, stymulujemy konkurencję i wspieramy proces stawania się przez Polskę jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie i globalnie.
Jeśli chodzi o nasze atuty, AliExpress jest najbardziej znane z szerokiej oferty produktów i najbardziej konkurencyjnych cen. Te dwa zasadnicze elementy, połączone z udoskonaleniem dostaw 3-dniowych i 15-dniowych, oznaczają, że dostarczamy znaczącej wartości konsumentom bez względu na to, z kim musimy konkurować. Widzimy także, że AliExpress ma ciągłą przewagę w obszarach social commerce i mobile commerce, gdyż jest liderem w łączeniu kontentu społecznościowego z handlem. Spodziewamy się, że skorzystamy na wzroście znaczenia tego trendu.